6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Temel Amacı Nedir?
6502 sayılı Kanunun amacı; kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve bu konulardaki politikaların oluşturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenlemektir.
6502 Sayılı Kanun Hangi Hususları Kapsamaktadır?
Mal veya hizmet piyasalarında kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden veya onun adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiler ile tüketiciler arasında kurulan, eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekâlet, bankacılık ve benzeri sözleşmeler de dâhil olmak üzere her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsamaktadır.
Ayıplı Mal Ve Ayıplı Hizmet Nedeniyle Açılacak Davalar Hangi Mahkemede Açılır? Tüketici olarak nereye şikayet edebilirim?
2024 yılında yapılacak başvurular bakımından parasal sınır 104.000 TL olarak belirlenmiştir. 104.000 TL’nin altındaki başvurular bakımından İl veya İlçe Tüketici Hakem Heyetleri görevli kılınmıştır. Ayıplı mal veya hizmet nedeniyle açılan davalar 2024 yılı itibariyle 104.000 TL’ye kadar bedele sahip olan mallar için Hakem heyetlerine başvurulması gerekir, 104.000 TL üzerindeki ayıplı mallar ve hizmetler için Tüketici Mahkemesinde görülmektedir. Tüketici mahkemesine başvurmadan önce Dava Şartı Arabuluculuk yoluna başvurulması zorunludur.
Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Sınırı Ne Kadardır?
Tüketici hakem heyetine başvuru sınırı, 1 Ocak 2024 itibarıyla 104 bin TL olarak uygulanacaktır.
Tüketici Hakem Heyetine E Devletten Başvuru Yapılır Mı?
Tüketici hakem heyetlerine nasıl başvuru yapılır? Şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) (https://tuketicisikayeti.ticaret.gov.tr) ile tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılabilir.
Tüketicinin Hakları Nelerdir?
Türkiye’nin de taraf olduğu Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 tane temel ve evrensel tüketici hakkı mevcuttur.
1- Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Her tüketici barınma, haberleşme, ulaşım gibi en temel ihtiyaçların karşılanmasını talep etmek hakkına sahiptir.
2- Sağlık ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulmuş olan her türlü mal ya da hizmetin, kullanıcının yaşamına ve sağlığına zarar vermeyecek durumda olması gerekir.
3- Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ya da hizmeti alırken gerekli bilgilere ulaşımının sağlanması ve yanıltıcı reklam ya da etiketten korunması gerekir.
4- Eğitilme Hakkı: Tüketicinin haklarını koruyabilmesi için eğitim kurumlarında bu konuda eğitilmesi gerekir.
5- Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal ya da hizmetten kaynaklı tüketicinin uğradığı zarar giderilmeli ve alınan mal ya da hizmet yeniden tüketiciye ulaştırılmalıdır.
6- Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye ürün kıyaslaması yapacak kadar mal ve hizmetin en uygun fiyatlarla sunulması, satış sonrası ise her türlü teknik desteğin tüketiciye ulaştırılması gerekir.
7- Seçme Hakkı: Uygun kalite ve fiyatlarda mal ya da hizmetlerin tüketiciye sunulması ve tüketicilerin bu ürün ya da hizmete istedikleri zaman ulaşabilmesi gerekir.
8- Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Tüketicilerin bu haklarını koruyabilmesi ve mağduriyetlerini giderilmesi adına ekonomik ve siyasi politikaların dikkate alınması gerekir.
9- Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumu için doğal kaynakların uygun kullanılması gerekir.
Tüketiciye Bedel İadesi Hangi Şartlarda Yapılmaktadır?
Evet, satın alınan malın ayıplı çıkması durumunda malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıl içinde tüketicilerin, bedel iadesi, malın ayıpsız misliyle değişimi, ayıp oranında bedel indirimi veya ücretsiz onarımı isteme hakları vardır. Tüketici dilediği hakkı kullanmakta serbesttir.
Tüketicinin Cayma Hakkı Koşulları Nelerdir? Tüketicinin İade Hakkı Kaç Gün? Tüketicinin İade Hakkı Var Mı?
Tüketiciler, uzaktan yapılan alışverişlerde (İnternet, telefon yoluyla gibi) 14 gün, kapıdan satışlarda yine 14 gün ve taksitli alışverişlerde ise 7 gün içerisinde, hiçbir gerekçe ileri sürmeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin bu süre içinde satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir.
Ayıplı Olmayan Mal İade Edilebilir Mi?
Bu açıdan 6502 sayılı Kanun, belirli yöntemlerle yapılan alışverişlerde, mal ayıplı mal olmasa bile, tüketiciye cayma hakkı tanımıştır.
Malın Ayıplı Olduğu Kaç Gün İçinde İhbar Edilir?
Tüketici, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Tüketici bu durumda, bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir.
Ayıplı Mal Satın Aldığımızda Ne Yapmalıyız?
6502 sayılı yasanın 11. maddesinde, malın ayıplı olması durumda tüketicinin seçimlik hakları düzenlenmiştir. Bu seçimlik haklarda tüketici; bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir. Tüketici yukarıdaki haklarını tek taraflı bildirim yaparak kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.
Ayıplı Hizmet Satın Aldığımızda Ne Yapmalıyız?
Hizmetin ayıplı ifa edildiği durumlarda tüketici hizmet sağlayıcısına karşı şu haklardan birini kullanmakta serbesttir: Hizmetin yeniden görülmesini isteme, Hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı, Hizmetteki ayıp oranında bedelden indirim, Hizmet için ödediği bedelin iadesini de içeren sözleşmeden dönme, haklarından birini sağlayıcıya karşı kullanmakta serbesttir.
Malın Ayıplı Olduğunun İspat Yükü Kime Aittir?
Malın veya hizmetin ayıpsız olduğunu ispat yükü kural olarak satıcı veya hizmet sağlayıcısına aittir. Öyle ki, 6502 sayılı kanun ispata ilişkin tüketici lehine bazı karineler getirmiştir. Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir. Bu karine, malın veya ayıbın niteliği ile bağdaşmıyor ise uygulanmaz.
Ayıplı Hal Halinde Talep Hakkının Zamanaşımı Süresi Ne Kadardır?
Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı maldan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Bu süre konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda taşınmazın teslim tarihinden itibaren beş yıldır. İkinci el satışlarda satıcının ayıplı maldan sorumluluğu bir yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise üç yıldan az olamaz. Maldaki ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz.
Ayıplı Hizmet Halinde Talep Hakkının Zamanaşımı Süresi Ne Kadardır?
Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı hizmetten sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, hizmetin ifası tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz.
Garanti Süresi Ne Kadardır?
Garanti Yönetmeliği MADDE 6 – (1) Garanti süresi; malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari iki yıl veya bu Yönetmeliğe ekli listedeki ölçü birimi ile tespit edilen değer kadardır.
(2) Garanti süresinin başka bir ölçü birimi ile belirlenmiş olması halinde, malın üzerinde bu ölçü biriminin tespitine yönelik bir düzeneğin bulunması veya yapısının bu değerin tespitine uygun olması gerekir. Aksi halde garanti süresinin asgari iki yıl olduğu kabul edilir.
(3) Malın arızalanması durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenir.
Ücretsiz onarım isteme hakkından nasıl yararlanılır?
Garanti Yönetmeliği MADDE 8 – (1) Tüketicinin, Kanunun 11 inci maddesinde yer alan seçimlik haklarından ücretsiz onarım hakkını seçmesi durumunda satıcı; işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin malın onarımını yapmak veya yaptırmakla yükümlüdür.
(2) Tüketici, ücretsiz onarım hakkını üretici veya ithalatçıya karşı da kullanabilir. Satıcı, üretici ve ithalatçı, tüketicinin bu hakkını kullanmasından müteselsilen sorumludur.
Tüketici Onarım Hakkını Kullanasına Rağmen Tekrar Arızalanması Durumunda Ne Olur? Tamiri için gereken azami sürenin aşılması durumunda ne olur?
Garanti Yönetmeliği MADDE 9 – (1) Tüketicinin, ücretsiz onarım hakkını kullanması halinde malın;
a) Garanti süresi içinde tekrar arızalanması,
b) Tamiri için gereken azami sürenin aşılması,
c) Tamirinin mümkün olmadığının, yetkili servis istasyonu, satıcı, üretici veya ithalatçı tarafından bir raporla belirlenmesi,
durumlarında; tüketici malın bedel iadesini, ayıp oranında bedel indirimini veya imkan varsa malın ayıpsız misli ile değiştirilmesini satıcıdan talep edebilir. Satıcı, tüketicinin talebini reddedemez. Bu talebin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur.
(2) Malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması halinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir. Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.
(3) Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, satıcı, malın bedelinin tümünü veya bedelden yapılan indirim tutarını derhal tüketiciye iade etmek zorundadır.
(4) Tüketicinin, malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakkını seçmesi durumunda satıcı, üretici veya ithalatçının, malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi talebinin kendilerine bildirilmesinden itibaren azami otuz iş günü içerisinde, bu talebi yerine getirmesi zorunludur.
(5) Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen raporun, arızanın bildirim tarihinden itibaren o mala ilişkin azami tamir süresi içerisinde düzenlenmesi zorunludur.
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 23 Ağustos’ta Resmî Gazete ‘de yayımlandı ve 1 Ekim 2022 tarihinde yürürlüğe girdi.
Yeni düzenleme ile en önemli değişikliklerden biri ‘’cayma hakkı’’na yönelik değişiklikler olmuştur. Cayma Hakkına bazı istisnalar getirilmiş ve özellikle teknolojik ürün satın alımlarında cayma hakkı kaldırılmıştır. Yeni düzenlemelerden önce mesafeli satış sözleşmesine göre satın alınan ürünlerde 14 gün içinde sebepsiz koşulsuz iade hakkı mevcut iken yeni düzenleme ile bunun önüne geçilmiştir.
Fakat bu ayıplı ürün için söz konusu değildir, ayıba karşı tüketicinin hakları halen mahfuzdur ve seçimlik haklarını kullanabilmektedir. Burada ortadan kaldırılan sebepsiz olarak cayma hakkına getirilen düzenlemedir.
Tüketici İşlemleri Nedeniyle Kıymetli Evrak Niteliğinde Senet Düzenlenebilir Mi?
Tüketicilerin yapmış olduğu işlemler nedeniyle kıymetli evrak niteliğinde yalnızca devir kabiliyeti en az olan nama yazılı senet düzenlenebilir. Düzenlenecek senetlerin her bir taksit ödemesi için ayrı ayrı olacak şekilde imzalanması gerekmektedir. Bunun dışında düzenlenen senetler tüketici yönünden geçersiz olacaktır.
Tüketici İşlemlerinde Bileşik Faiz Uygulanması Mümkün Müdür?
Bileşik faiz, dönem sonu hesaplanan faizin anaparaya ilave edilerek sonraki dönemde bu yeni tutar üzerinden faiz hesaplanmasıdır. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun uyarınca, temerrüt hâli de dâhil olmak üzere, tüketici işlemlerinde bileşik faiz uygulanması yasaklanmıştır.
Tüketici Sözleşmelerinde Yer Verilen Haksız Şartların Tüketiciler Açısından Geçerliliği Nedir?
Haksız şart, tüketicilerle müzakere edilmeden sözleşmeye dâhil edilen ve tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde dürüstlük kuralına aykırı düşecek biçimde tüketiciler aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme şartlarıdır. Tüketicilerle akdedilen sözleşmelerde yer alan haksız şartlar kesin olarak hükümsüzdür. Sözleşmenin haksız şartlar dışındaki hükümleri ise geçerliliğini korur.
Yazılı Bir Sözleşmede Yer Verilen Bir Hükmün Açık Ve Anlaşılır Olmaması Halinde Söz Konusu Sözleşme Hükmü Nasıl Yorumlanmalıdır?
Yazılı olarak kurulan tüketici sözleşmelerinde, tüketicinin anlayabileceği açık ve anlaşılır bir dilin kullanılmış olması gerekir. Sözleşmede yer verilen bir hükmün açık ve anlaşılır olmaması veya birden çok anlama gelmesi hâlinde, bu hüküm, tüketicinin lehine yorumlanır.
Satıcı Veya Sağlayıcılar Tarafından Satışı Yapılmak İçin Teşhir Edilen Malın Satışından Kaçınılabilir Mi?
Hayır, vitrinde, rafta, elektronik ortamda veya açıkça görülebilir herhangi bir yerde teşhir edilen malın satışından, satılık olmadığı belirtilen bir ibareye yer verilmedikçe kaçınılamaz. Yine, sağlayıcılar tarafından hizmet sağlamaktan haklı bir sebep olmaksızın kaçınılamaz. Bununla beraber, satıcı ve sağlayıcılar aksine bir teamül, ticari örf veya adet ya da haklı bir sebep yoksa bir mal veya hizmetin satışını o mal veya hizmetin, kendileri tarafından belirlenen miktar, sayı, ebat gibi koşullara ya da başka bir mal veya hizmetin satın alınması şartına bağlayamazlar.
Sipariş Edilmeyen Mal Veya Hizmetlerin Tüketicilere Gönderilmesi Veya Sunulması Durumunda Tüketiciler Ne Yapmalıdır?
Sipariş edilmeyen malların gönderilmesi ya da hizmetlerin sunulması durumunda, malı gönderen ya da hizmeti sunan tüketiciye karşı herhangi bir hak ileri süremez. Bu hâllerde, tüketicinin sessiz kalması ya da mal veya hizmeti kullanmış olması, sözleşmenin kurulmasına yönelik kabul beyanı olarak yorumlanamaz. Ayrıca, tüketicinin malı geri göndermek veya muhafaza etmek gibi bir yükümlülüğü de bulunmamaktadır. Bir mal veya hizmetin sipariş edildiğini iddia eden kişi bu iddiasını ispatla yükümlüdür.
İmzaladığımız Devre Mülk Sözleşmelerinden Cayma Hakkımız Var Mıdır?
Evet, imzaladığınız devre mülk ve devre tatil sözleşmelerinden gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeden on dört gün içerisinde cayabilirsiniz.
Ön Bilgilendirme Formunun Ve Sözleşmenin Belirli Bir Punto Büyüklüğünde Yazılması Zorunlu Mudur?
Evet, ön bilgilendirmenin ve sözleşmenin en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde yazılması zorunludur.
Ön Bilgilendirme Formunun Ve Sözleşmenin Tüketici Sözleşmenin Bir Örneğini Talep Edebilir Mi?
Evet, talep edebilir. Sözleşmenin bir örneğinin tüketiciye verilmesi zorunludur.
Mesafeli Sözleşmelerde Cayma Hakkının Kullanıldığına Dair İspat Yükümlülüğü Kimdedir?
Her ne kadar mevzuatta cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin yasal süresi içinde satıcıya yöneltilmesinin yeterli olduğu ve ulaşmış olması şartı aranmadığı düzenlenmiş olsa da, bu hakkın kullanımına ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir. Bu sebeple, cayma hakkının yasal süresi içerisinde kullanılmış olduğuna ilişkin ispat araçlarının tüketicide bulunması gerekmektedir. Örneğin bu hakkın yazılı olarak kullanılması durumunda cayma beyanının iadeli taahhütlü posta ile gönderilmesi ya da cayma hakkının elektronik posta, SMS gibi yöntemlerle kullanılması durumunda gönderilen iletilerin muhafaza edilmesi ispat açısından önem arz etmektedir.
Mesafeli Sözleşmelerde Cayma Hakkımı Kullandıktan Ne Kadar Süre Sonra Bedel İadesi Yapılacaktır? Bu Konuda Tüketicinin Hakları Ve Yükümlülükleri Nelerdir?
Mesafeli yöntemle yapılan alışverişlerde, satıcı, cayma bildiriminin kendisine ulaşmasından itibaren on dört gün içerisinde tüketicinin ödemiş olduğu bedeli iade etmek zorundadır. Ayrıca, tüketici cayma bildirimini yönelttiği tarihten itibaren on gün içerisinde satın aldığı malı iade etmek zorundadır.
Onarılmak Üzere Yetkili Servis İstasyonuna Gönderilen Ürüne İlişkin Azami Tamir Süresi Ne Kadardır?
Tüketicilerin kullanımına sunulan ürünlere ilişkin azami tamir süreleri, Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliğinde belirlenmiştir. Bu süre, binek otomobiller ve kamyonetler için otuz iş günüdür. Diğer tüm mallar için azami tamir süresi yirmi iş günüdür.
Garanti Süresi Ne Kadardır? Bu Süre Ne Zaman Başlar?
Garanti süresi, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari iki yıl veya ilgili Yönetmelikte belirtilen ölçü birimi ile tespit edilen değer kadardır. Örneğin binek otomobillerde 2 yıl veya 60.000 KM, projeksiyon cihazlarında 2 yıl veya 5.000 saat olarak garanti süreleri belirlenmiştir.
Her Mağaza İade Almak Zorunda Mı?
6052 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda tüketicilere mağazadan görerek satın alınan ürünlere cayma hakkı tanınmamıştır. Kanuna göre mağazaların satmış oldukları ürünleri sebepsiz yere iade alma zorunlulukları yoktur.
Bir Ürün İade Almayan Mağaza Nereye Şikayet Edilir?
BTK Tüketici Sitesi. BTK Bilgi ve İhbar Merkezi’ne 120 Numaralı Telefon Kanalıyla Ulaşılabilmektedir.
Hangi durumlarda iade kabul edilmez?
İade Hangi Ürünlerde Yok?
İade işlemleri bazı ürünlerde koşullu bir şekilde kabul edilmekte yahut hiç gerçekleştirilmemektedir. Söz konusu ürün grubu listesine aşağıdan ulaşın;
- Finans piyasalarında gerçekleşen dalgalanmalara göre fiyatta değişiklik olan ürünler
- Ziynet altın, külçe altın, gram altın ve gümüş gibi ürünler
- Gıda gibi bozulma olasılığı olan ürünler
- Hızlı tüketim ürünleri ve gıdalar gibi son kullanma tarihi geçme tehlikesi olan ürünler
- Dijital ürün, dijital servis ve hizmet ürünleri gibi online teslim edilen ürünler
- Kitap, gazete ve dergi gibi basılı ürünler
- Kaset, CD ve DVD gibi ses ve görüntü ürünleri
- Kişiselleştirilmiş ürünler ve özelleştirme yapılan ürünler
Tüm bunlar e-ticarette iadesi olmayan ürünler çerçevesine girer. Bunlara ek olarak,
- Mayo,
- Kozmetik ürünleri,
- İç çamaşırı,
- Hijyen ürünleri de belirli koşullara göre kabul edilen ürünlere dahildir.
Bu noktada ürünün denenmemiş ve paketin açılmamış olması gibi şartlar yer alır. Eğer şartlar yerine getirilmiyorsa iade talebi de yapılmaz.
Mesafeli Sözleşmelerde Cayma Hakkı Hangi Hallerde Kullanılamaz?
Cayma hakkı kullanılamayan başlıca mal ve hizmet örnekleri;
a) Fiyatı piyasadaki dalgalanmalara bağlı olarak değişen ve satıcının kontrolünde olmayan altın, mücevherat gibi mallar,
b) Çocuğunuzun resminin baskı yapıldığı tişört gibi özel istek ve ihtiyaçlarınız doğrultusunda hazırlanan mallar,
c) Çiçek, yaş pasta gibi çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi çabuk geçebilecek mallar,
d) İç çamaşırı, küpe gibi iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun olmayanlar mallar (ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması kaydıyla),
e) Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması kaydıyla; CD, DVD gibi dijital içerikli mallar ile toner, kartuş gibi bilgisayar sarf malzemeleri ve kitap
f) Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar dışında, gazete ve dergi gibi süreli yayınlar,
g) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken, otel rezervasyonu gibi konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve nişan, düğün organizasyonu gibi eğlence veya dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine ilişkin sözleşmeler,
ğ) Uzaktan eğitim gibi elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler,
h) Bilgisayarınıza veya telefonunuza indirdiğiniz müzik, film, programlar gibi tarafınıza anında teslim edilen gayri maddi mallara ilişkin sözleşmelerdir.
Cep Telefonu, Akıllı Saat, Tablet Ve Bilgisayarlarda Cayma Hakkı Var Mı?
Evet vardır, fakat Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’nde, 23 Ağustos 2022 tarihinde yapılan düzenlemeyle, internet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketiciye teslimi yapılmış olan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlara ilişkin sözleşmelerde cayma hakkı kaldırılacak. İnternetten satın alınan cep telefonu, tablet, akıllı saat ve bilgisayar gibi teknolojik ürünlerde “koşulsuz iade dönemi” sona erecek. Ürün iadesi ancak kusurluysa yapılabilecektir. 01.01.2024 tarihinde yürürlüğe girecek düzenlemeyle birlikte artık cep telefonu, bilgisayar, tablet ve akıllı saatlerde cayma hakkı kullanılamayacak. Keyfi iade yapılamayacaktır.
İlk yorum yazan siz olun